torsdag 10 november 2011

Någonting. Tror att det har med en film att göra

1. Hur ska man förklara att vatten är billigare än vatten när vatten är 100000 viktigare?
Det finns gott om vattnen i de rika delarna av världen och brist på vatten i de fattiga delarna av världen. Om vatten var dyrt så skulle det inte finnas en marknad för det. Folk skulle gå och hämta vatten själva i de rika delarna och de fattiga skulle inte ha råd att köpa det. Diamanter finns det inte så många av och därför blir det dyrt.

2. Varifrån kommer maten jag äter? Hur skulle jag kunna påverka vattenförbrukningen i världen?
Jag äter mycket kött. Jag skulle kunna bli vegetarian och endast äta grönsaker som är odlade i Sverige.

3. Är det rättvist att ungdomar i Sverige ska få dricka cola men inte de i Indien?
Att dricka coca-cola är inget alla får göra, det är ett privilegium. Det kanske inte är rättvist att indiska ungdomar inte får dricka det men de kommer nog uppskatta, sen när de blir stora, att det finns vatten att dricka, de kommer nog uppskatta att vattnet inte tog slut för att de skulle dricka cola. 

4. Jag bor i Sverige och här är kranvattnet renat och det är dessutom nästan gratis så flaskvatten är inget alternativ för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar